Saturday, April 7, 2007

MP - 2/5/05

Kursus anjuran BINA – Mampu Tingkatkan Kemahiran Berkoperasi
TIAP–TIAP pertubuhan perniagaan adalah berkhendakan pengendalian kewangan. Maklumat memainkan peranan penting bagi pengurusan sesuatu perniagaan. Berjaya atau tidak sesuatu pernigaan adalah bergantung kepada kebolehan atau keupayaan pihak pengurusan menyediakan maklumat-maklumat lengkap bagi tujuan membuat keputusan tentang pernigaan itu. Pihak pengurusan juga memerlukan maklumat bagi tujuan perancangan dan pengawalan perniagaan setiap masa. Badan Kemajuan Industri Brunei [BINA] melalui Bahagian Kemajuan Koperasi telah, sedang dan akan terus mengendalikan bimbingan, pendidikan, latihan, seminar dan kursus kepada badan-badan koperasi dan pihak individu atau syarikat bagi mempertingkatkan lagi keberkesanan dalam aspek-aspek pengurusan pentadbiran dan kewangan. Disamping kursus perakaunan, bahagian koperasi juga memberikan taklimat, bengkel dan perjumpaan dari masa kesemasa dengan pihak pengurusan koperasi bagi menangani pelbagai isu atau masalah yang mungkin berbangkit dan jabatan BINA komited untuk mencari jalan penyelesaiannya untuk kemajuan gerakan koperasi dinegara ini. Dalam perkara ini, perakaunan adalah salah satu profesion yang penuh dengan cabaran dan kepuasan yang melibatkan penyimpanan rekod-rekod urusniaga kewangan yang boleh mempengaruhi sebuah organisasi dari segi penghasilan dan kedudukan kewangannya. Keperluan terhadap maklumat kewangan tidak terbatas kepada perusahaan–perusahaan perniagaan sahaja, bahkan juga memainkan peranan penting dalam jabatan-jabatan kerajaan, sekolah-sekolah atau apa-apa jua organisasi yang menjalankan aktibiti ekonomi. Unit Pendidikan dan Latihan adalah satu cabang dalam struktur Bahagian Kemajuan Koperasi yang berterusan menganjurkan program pendidikan dan latihan setiap tahun. Bermula March 2005, tujuh bentuk kursus sudah disenaraikan dan kursus perakaunan peringkat menengah sesi kedua akan dimulakan pada 2/5/2005 ini. Peserta kursus terdiri dari bendahari/penyimpan amanah, juruodit dalaman, tenaga kerja koperasi[kerani akaun] dan perseorangan. Ianya merupakan susulan dari kursus perakaunan peringkat asas dan akan diteruskan sehingga peringkat lanjutan pada Jun dan Julai akan datang ini. Kursus-kursus lain adalah seperti Perundangan Koperasi, Kefahaman Dan Pengenalan Koperasi, Kepimpinan Koperasi, dan Pengurusan Kedai Dan Kawalan Stok Koperasi. Lazimnya, kursus perakaunan samada di peringkat asas, menengah atau lanjutan dijalankan selama 10 hari berturut-turut dalam waktu bekerja. Oleh kerana pihak pengurusan koperasi memikirkan tempoh kursus terlalu panjang, maka pihak jabatan bersetuju untuk mengadakannya dalam dua sesi iaitu 5 hari bagi setiap sesi dan selebihnya disambung dua minggu kemudian bagi memberi masa yang cukup kepada peserta supaya mereka dapat mengikut pelajaran dengan baik dan berkesan untuk dipraktikkan didalam organisasi masing-masing. Dipihak pengurusan pula, kelonggaran tersebut membolehkan mereka mengambil alih sementara tugas yang ditinggalkan seketika dengan mengambil kira ianya tidak akan menjejaskan perjalanan pentadbiran koperasi masing- masing. Disamping itu, pihak jabatan juga mengadakan permuzakarahan dengan badan-badan koperasi dari masa kesemasa atau atas permintaan daripada badan-badan koperasi itu sendiri.

No comments: