Saturday, April 7, 2007

MP - 24/6/05

SSEAYP Pupuk Semangat Kerjasama dan Kesefahaman
RANCANGAN Kapal Belia Asia Tenggara atau Ship for South East Asia Youth Programme [SSEAYP] merupakan program pertukaran belia antarabangsa yang dipelopori oleh negara Jepun. Tahun ini adalah kali ke 32 rancangan tersebut dianjurkan sejak mula-mula diperkenalkan pada tahun 1974. Ianya dikelolakan dan ditaja sepenuhnya oleh kerajaan Jepun dengan kerjasama oleh negara-negara ASEAN.
Para peserta terdiri daripada pelbagai kaum, organisasi dan berbagai latar belakang pendidikan dan bidang yang antaranya bertujuan untuk memupuk kesefahaman dan kerjasama antarabangsa dikalangan negara-negara ASEAN dan Jepun. Selaku Duta Kecil Negara, peserta-peserta berpeluang untuk mempelajari dan memahami perkembangan pelbagai kegiatan dalam semua aspek seperti perkembangan ekonomi, pelajaran, politik, keugamaan, kehidupan sosial dan adat budaya negara-negara yang mengikuti SSEAYP.

Peserta memberi penerangan projek rekaannya

Negara Brunei Darussalam telah dipelawa oleh kerajaan Jepun untuk menyertai program ini pada tahun 1984 sebagai pemerhati. Pada penyertaan kali pertama itu, negara menghantar 7 orang belia yang terdiri dari pegawai-pegawai Jabatan Belia dan Sukan dan ahli-ahli persatuan belia. Tahun ini adalah penyertaan negara kali yang ke 20 sejak dijemput secara resminya pada tahun 1985.
Peserta-peserta yang megikuti program ini akan belayar dengan sebuah kapal pelancung mewah “Nippon Maru’ yang boleh di iktiraf sebagai hotel terapong lima bintang. Kapal Nippon Maru itu akan membawa belia-belia belayar menuju negara-negara Asean dan Jepun dan akan singgah beberapa hari di negara berkenaan. Pelayarannya akan bermula dari salah sebuah negara ASEAN dan berakhir di Jepun. Walau bagaimanapun, pada tahun 2001 ini kapal tersebut akan mula berlayar dari Jepun dan berakhir di Singapura. Jangka masa program ini berjalan ialah selama 56 termasuk perlayaran kapal. Penyertaan dari negara ini adalah terbuka kepada ahli-ahli kepada pertubuhan, persatuan belia, badan-badan kebajikan kerajaan, firma swasta atau belia-belia yang bukan menjadi ahli mana-mana persatuan tetapi berminat mengikuti kegiatan - kegiatan belia. Seramai 104 orang para belia berumur diantara 18 hingga 30 tahun telah mendaftar untuk menyertai program itu dari seluruh negara. Dari jumlah tersebut, 40 orang telah terpilih untuk menjalani ‘perkampongan’ di Pusat Belia selama 2 hari bermula 4 hingga 5 Jun 2005 yang lalu. Senarai nama 28 orang peserta yang berjaya akan diumumkan kemudian.

Liat apa tu?

Antara kriteria pemilihan, peserta mestilah bergiat atau mempunyai pengetahuan dalam aspek kebeliaan, bersedia untuk mempelajari ada resam dan kebudayaan negara-negara ASEAN dan Jepun serta boleh menguasai Bahasa Inggeris dengan baik disamping berbakat dan berkebolehan memainkan alat-alat muzik, minat dalam bidang tarian, nyanyian dan lain-lain adalah satu kelebihan. Pemilihan awal dibuat secara ujian bertulis dan temuduga sementara dalam pemilihan akhir, para peserta menjalani ujian praktikal, pemeriksaan kesihatan dan penilaian prestasi dalam latihan [perkampongan].
Sepanjang pelayaran, para peserta kapal belia didedahkan kepada perbincangan dalam isu-isu semasa dan membuat resolusi diakhir perbincangan tersebut. Juga digalakkan mempamirkan kegiatan ekonomi, politik, sejarah dan kebudayaan; terlibat dalam aktiviti sukan dan rekreasi dan seumpamanya. Ketika singgah di negara-negara yang dilawati pula, National leaders membuat kunjungan hormat kepada Ketua-Ketua Negara, lawatan ke insititusi-institusi oleh para peserta, menghadiri jamuan resmi negara, berinteraksi dengan belia tempatan dalam berbagai topik, membuat kerja-kerja kemasyarakatan dan tinggal dengan keluarga angkat [homestay].
Tidak syak lagi program kapal belia telah membawa manafaat yang begitu banyak dan berfaedah terhadap perkembangan belia di rantai ini. Oleh yang demikian, ianya boleh dijadikan landasan kepada pemimpin belia dari negara ini untuk berbincang, mencipta rangkaian dan bertukar pendapat dengan rakan seangkatan dari negara ASEAN dan Jepun melalui perkongsian idea dan pengalaman masing-masing.

No comments: