Saturday, April 7, 2007

MP - 4/7/05

Sukan keluarga pupuk semangat persefahaman
Aktiviti yang berbentuk riadah dan kekeluargaan sememangnya sesuai dianjurkan bagi mengeratkan hubungan silaturahim dikalangan masyarakat di negara ini. Walaupun perkumpulan itu dikendalikan secara berkala seperti dihujung minggu dan hari kelepasan awam tapi ianya boleh menyatupadukan masyarakat yang berbilang bangsa dan kaum disamping memelihara kesihatan fizikal dalam suasana muhibbah dan semangat kerjasama yang erat.

Karas jua roti ani....
Sehubungan dengan itu, Hospital Pengiran Muda Mahkota Pengiran Muda Haji Al-Muhtadee Billah Tutong telah mengadakan Sukan Hari Keluarga pada 26hb Jun 2005 yang baru lalu bertempat di Pantai Seri Kenangan, Daerah Tutong. Sejumlah lapan acara dijalankan pada hari tersebut dengan disertai oleh sembilan buah pasukan mewakili semua bahagian Hospital Tutong dengan penglibatan sama dari anggota-anggota keluarga para pegawai dan kakitangan termasuk kanak-kanak. Acara-acara terpilih direka khas dengan nama-nama yang unik seperti ninja turtle race [membawa bola pingpong dengan sudu], madas puta [memancing botol yang berisi air], champion walk [membawa belon dicelah kaki], doktor bedah [lumba memakai pakaian], gajah buta [permainan cina buta], lumba ngap-ngap [lumba makan roti bergantung] dan Hercules [perlawanan tarik kalat].

Damit botol ani, mana kan mau masuk....
Acara kemuncak dan paling menarik ialah pertandingan tarik kalat antara pasukan. Setiap pasukan diwakili oleh lima peserta lelaki dan lima peserta perempuan. Diakhir perlawanan, pasukan Setiakawan dari bahagian kejururawatan berjaya menewaskan pasukan Linggang Kangkong dan juga merebut piala pusingan sebagai juara keseluruhan.

Tarik,tarik,tarik.....
Menang atau kalah memang adat pertandingan. Walau bagaimanapun, ianya bukan matlamat utama acara sukan keluarga tersebut dianjurkan. Apa yang lebih penting ialah pembentukan kerja secara berpasukan telah berjaya diwujudkan melalui berbagai acara yang dipertandingkan. Persefahaman dapat dipertingkatkan disamping dapat melahirkan para pegawai dan kakitangan yang sihat, aktif dan cergas sejajar dengan dasar Kementerian Kesihatan dengan mengamalkan “cara hidup sihat”.

No comments: