Saturday, April 7, 2007

MP - 20/6/05

Aktiviti riadah tingkatkan keyakinan diri
AKTIVITI riadah semakin mendapat tempat dan keutamaan di kalangan masyarakat di negara ini terutama sekali dihujung minggu, cuti awam dan cuti persekolahan. Aktiviti sedemikian berupaya mengurangkan tekanan perasaan akibat kesibukan bekerja dan masalah kehidupan serta pelbagai persaingan pada zaman moden di samping mengurangkan masalah kesihatan kerana terlalu banyak memakan makanan berzat yang tidak seimbang.

Ngalih ke?
Bagi mereka yang masih di alam persekolahan, aktiviti berkenaan dapat membantu dan mengawal stress, membuka minda dan mengurangkan ketegangan pemikiran. Aktiviti riadah seperti berkelah, mandi manda, memancing, jogging, aktiviti berkumpulan sehinggalah aktiviti lasak seperti mendaki dan menjelajah denai hutan. Di samping mendisiplinkan mental dan fizikal, aktiviti mendaki misalnya memberi peluang kepada para pendaki untuk menikmati keindahan alam semula jadi yang kaya dengan pelbagai flora dan fauna berbanding jika melakukan aktiviti lain dalam gimnasium atau dipadang sukan.
Dengan tema “kesihatan dan kecergasan kunci kecemerlangan”, serombongan murid-murid darjah 6 tahun 2005 Sekolah Rendah OKBI Subok telah menganjurkan aktiviti mendaki Bukit Markucing, Kg Belimbing, Subok pada 10hb June 2005 yang baru lalu. Ianya merupakan salah satu aktiviti yang dirancang dalam program peningkatan PSR bagi tahun 2005 dan amat sesuai dilakukan ketika cuti penggal persekolahan.

"Batu belah batu betangkup", popular dikalangan penduduk setempat
Di samping untuk menjaga kesihatan, antara tujuan lain ialah bagi menanamkan sikap positif dalam pelajaran dan kehidupan seharian bagi membantu murid-murid tersebut meningkatkan keyakinan diri, daya ketahanan mental dan sifat bertanggungjawab serta mengeratkan lagi hubungan silatur rahim dikalangan guru, ibu/penjaga dan murid-murid.

Para peserta aktiviti riadah bergambar ramai

No comments: