Saturday, April 7, 2007

MP - 25/7/05

Pentas Perayaan meriahkan sambutan Hari Keputeraan
PELBAGAI acara di rancang dan di susun dengan rapi pada setiap tahun bagi memeriahkan sambutan ulangtahun Hari Keputeraan KDYMM Paduka Seri Baginda Sultan Dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam. Seperti tahun-tahun yang sudah, tahun ini Daerah Tutong tidak terkecuali dari mengambil peranan yang sama aktif bagi menambah kemeriahan hari kebesaran itu dengan penyediaan program-pogram yang padat dan menarik dari jawatankuasa sambutan perayaan.

Mau sotong tutuk, mai sini....

Seperti lazimnya, gerai-gerai disediakan di musim perayaan bagi memberi peluang kepada para peniaga kecil-kecilan dan sambilan mengembangkan perniagaan mereka. Kesempatan beginilah yang di nanti-nantikan oleh para peniaga bila tiba saja Hari Keputeraan dan pihak penganjur telah menyediakan tempat perniagaan yang selesa yang terletak di kawasan berdekatan dengan Dewan Kemasyarakatan Tutong. Di samping itu, kawasan letak kereta yang baru telah di gunakan untuk memberi keselesaan kepada setiap pengunjung yang menyaksikan persembahan disebabkan lokasinya yang dekat, teratur dan selamat.

Mari, mari, beli satu, dapat satu....
Bermacam-macam jenis jualan boleh didapati dan di tambah lagi dengan “pesta buah” ketika ini. Disamping berhibur dan menikmati jamuan yang ada, acara seperti ini boleh melapangkan fikiran setelah sibuk dengan pekerjaan di siang hari. Kesempatan meluangkan masa bersama-sama keluarga di hari perayaan seperti ini pasti menyeronokkan dan boleh merapatkan lagi hubungan kekeluargaan. Antara acara yang mengambil tempat dan mendapat sambutan yang menggalakkan dari orang ramai ialah persembahan pentas dari Hospital Tutong yang diadakan pada 20hb Julai yang baru lalu. Ianya diadakan di Pentas Perayaan yang di bina khas sempena Hari Keputeraan Baginda Sultan. Acara itu menampilkan persembahan dari berbagai bahagian hospital dalam nyanyian dan sketsa atau lakunan pendek. Jabatan-jabatan lain di daerah itu juga dijemput untuk sama-sama memeriahkan lagi persembahan malam itu disamping penglibatan sama dari ahli keluarga pegawai dan kakitangan hospital.

Banyak topeng ani, malam ani jadi spiderman bisai...

Sepanjang tempoh sambutan, orang ramai berpeluang berkunjung dan ikut serta dalam berbagai acara yang dipertandingkan. Antara acara yang pasti menjadi perhatian umum ialah pesta perayaan rakyat, perlawanan gasing, bintang keputeraan, pertandingan kereta tahan lasak [pacuan empat roda], perlumbaan go kart, pertandingan kanak-kanak sihat, perlumbaan basikal gunung [mountain bike] jelajah Daerah Tutong, persembahan irama gambus keputeraan, tarik kalat, perlumbaan motor cross/endurance dan sebagainya.

Oleh itu, orang ramai adalah dialu-alukan untuk memberi sokongan yang berterusan dengan menghadirkan diri dalam acara-acara yang dianjurkan di daerah ini bagi menambah lagi seri dan kemeriahan sambutan ulangtahun Hari Keputeraan Baginda Sultan yang ke-59 tahun ini.

1 comment:

Anonymous said...

membaca seluruh blog, cukup bagus