Saturday, April 7, 2007

MP - 15/6/05

Bersukan Untuk Kecergasan Minda dan Fizikal

Bersukan adalah suatu aktiviti yang mampu mewujudkan masyarakat yang sihat, cergas, berdisiplin serta produktif. Aspek kecergasan perlu dipupuk di kalangan pelajar diperingkat awal lagi supaya amalan gaya hidup yang sihat dan aktif seperti penyertaan dalam aktiviti sukan dan rekreasi. Ianya boleh membantu meingkatkan kecergasan fizikal dan kesihatan mental disamping menuju kearah peningkatan prestasi akademik yang lebib baik.

Dalam hal ini, kegiatan sukan dan riadah merupakan salah satu cara para pelajar melepaskan rasa bosan dan tekanan setelah selesai menjalani peperiksaan. Kebanyakan sekolah di negara ini telah merancang pelbagai acara sukan sempena cuti persekolahan bagi memberi peluang kepada guru-guru, kakitangan dan pelajar-pelajar bersukan untuk kesihatan.
Ma’had Islam Brunei mengadakan sukan tahunan kali ke -14 [SUTMA] baru-baru ini yang mengambil tempat di Kompleks Sukan Tutong. Acara sukan itu berlangsung selama dua hari dan kemuncaknya diadakan pada 9hb Jun 2005. Pelbagai acara sukan telah dianjurkani bagi memupuk semangat kesukanan di kalangan para pelajar disamping mengeratkan hubungan di antara tenaga pengajar dan pelajar-pelajar. Walau bagaimanapun, kegiatan sukan itu perlu diseimbangkan agar tidak menjejaskan tumpuan para pelajar terhadap pelajaran akademik masing-masing.

Haji Mahrub melancarkan SUTMA 2005
Sukan yang mempertandingkan bermacam-macam acara sukan itu mengumpulkan kesemua pelajar dan di bahagikan kepada 5 buah rumah. Setiap rumah mempamerkan slogan masing-masing sebagai pembakar semangat juang sebelum bertanding. Rumah Merah dengan slogan “Siap sedia Menempuh Cabaran”, rumah Hijau “Cekal Hadapi Saingan”, rumah Ungu “Kalau Kamu Kancang, Kami lagi Kancang”, rumah Kuning “Sekali Segera Sempurna” dan rumah Biru “Kami Nda Gagar”. Diakhir pertandingan rumah Ungu menjuarai keseluruhan SUTMA.

Pasukan MERAH

Sementara itu, Sekolah Pengiran Dipa Negara [PDN] Pengiran Jaya Sengkarai juga mengadakan acara sukan sempena cuti persekolahan penggal kedua. Matlamat dan tujuannya adalah sama iaitu untuk kecergasan minda bagi membantu para pelajar mencapai kecemerlangan dalam bidang akademik kerana otak yang cergas lahir dari badan yang sihat. Sukan tahunan yang buat julung-julung kalinya di anjurkan itu berakhir dengan acara kemuncaknya berlangsung pada 11hb Jun 2005 bertempat di Stadium Penanjung Garison, Tutong.
Acara sukan antara rumah-rumah tersebut telah berjalan sejak 17hb Mei 2005 dan empat buah rumah mengambil bahagian iaitu rumah Simpur [kuning], rumah Kudok-Kudok [merah], rumah Sumboi-Sumboi [hijau] dan rumah Kalamunting [biru]. Diakhir pertandingan, rumah Kalamunting disytiharkan sebagai juara keseluruhan.

No comments: